Slaapproblemen

Het is een feit in Nederland, volgens de ouders, dat bijna een derde van de kinderen slecht slaapt. Een kwart van alle schoolgaande kinderen heeft een slaapprobleem. Veel ouders worstelen vaak met dit probleem en zoeken hulp om dit slaapprobleem bij hun kind op te lossen.

In je leven slaap je ongeveer een derde van de tijd. Slapen is noodzakelijk en belangrijk, omdat het lichaam zich dan herstelt en zichzelf reorganiseert. Er gebeurt van alles in je lichaam tijdens het slapen, cellen worden hersteld, energie aangevuld, herinneringen verwerkt en je gezondheid verbeterd. Bij goed slapen voel je je veel vrolijker. Voor kinderen is slapen extra belangrijk, omdat ze in de groei zijn.

Hoeveel slaap heeft mijn kind nodig?

Het is vanzelfsprekend dat jonge kinderen meer slaap nodig hebben dan kinderen van 12 jaar. In onderstaand overzicht zie je het aantal uur slaap, passend bij de leeftijd:

– 0-1 jaar: 15-16 uur slaap per dag nodig.
– 2-4 jaar: 12-13 uur slaap per dag nodig.                                        
– 5-6 jaar: 11-12 uur slaap per dag nodig.
– 7-9 jaar: 10-11 uur slaap per dag nodig.
– 10-12 jaar: 9-10 uur slaap per dag nodig.

Dit is een gemiddelde, misschien slaapt jouw kind juist wel langer of korter dan deze uren. Dat is niet erg, als je kind maar voldoende slaapt.

Wanneer spreek je van een slaapprobleem en hoe ontstaat het?

Sommige kinderen kunnen vaak moeilijk in slaap komen. ’s Nachts worden ze wakker van een enge droom en kunnen dan niet meer inslapen. Nachtmerries en slaapwandelen zijn niet ongewoon in de ontwikkeling van een kind. Of ze zijn heel vroeg in de ochtend al wakker of daarentegen juist niet wakker te krijgen. Door deze slaapproblemen kan het zo zijn dat ze overdag niet of minder fit zijn. Op school zullen ze zich dan moeilijker kunnen concentreren en zijn ze prikkelbaarder dan anders, met alle mogelijke andere gevolgen daarvan. Indien er mogelijk sprake zou zijn van een slaapprobleem, zijn de volgende punten belangrijk:

Hoe vaak gebeurt dit per week?

Hoe lang speelt dit al?

Hoe gedraagt je kind zich als het niet wil inslapen of zodra het wakker wordt?

Zodra de slaapmoeilijkheden ervoor gaan zorgen dat je kind minder goed functioneert, is er sprake van een slaapprobleem. Dit gaat natuurlijk niet over één nachtje slecht slapen, maar zeker over een periode van een maand. Slaapproblemen kunnen van de één op de andere dag ontstaan en kunnen ook al langer spelen. Een slechte slaapaanleg en een moeilijk temperament van je kind en je reactie als ouder(s) op het slaapgedrag van je kind, spelen een rol in het ontstaan van de meeste slaapproblemen. De slaapaanleg of het temperament van je kind kun je niet veranderen, je kunt wel proberen om je af te stemmen op wat je kind nodig heeft.

Wat kunnen oorzaken zijn van het slaapprobleem?

Lichamelijk: is er iets aan de hand met je kind, bv. pijn of jeuk. Heeft je kind ergens last van lichamelijk?

Veel denken: waar blijf ik als ik ga slapen? Heeft je kind hier antwoord op?

Communicatie: misschien zit je kind met een probleem, waar het niet over durft te praten, bv. het maakt zich zorgen om zijn ouders en durft het niet te vragen.

Gedrag: hoe zorgt je kind ervoor dat het zichzelf in slaap krijgt en lekker gaat slapen?

Stress: je kind doet teveel overdag en heeft het te druk. Neemt het ook wel voldoende rust of alleen in bed?

Onverwerkt verleden: heeft je kind last van iets wat vroeger gebeurd is? Ligt het daar in bed aan te denken?

Als een slaapprobleem veel langer gaan duren dan zo’n 2 maanden en het dagelijkse functioneren er echt onder gaat lijden, is er sprake van een slaapstoornis. Hulp is dan echt belangrijk voor je kind.

Wat kunnen we tijdens de therapie eraan doen?

We gaan achterhalen wat de reden of achterliggende oorzaak kan zijn van het slaapprobleem. Dit kan gebeuren d.m.v. allerlei specifieke materialen, boeken, opdrachten aan het kind, toneelspel en vele andere activiteiten, zodat we zo snel mogelijk de kern van het probleem kunnen achterhalen en er een oplossing voor kunnen bieden. Vaak komt het kind tijdens de therapie, door al deze bezigheden te doen, ineens zelf tot de oplossing en ziet het zijn eigen probleem. Samen zullen we zo tot een goed resultaat kunnen komen, zodat het slapen weer beter zal gaan!

adminSlaapproblemen